.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اختصاصی شمال نیوز:
جشنواره هنر در روستا در مسیر جهانی شدن
جشنواره هنر در روستا چیست؟ یک حرکت است یا گردهمایی. یک جشنواره و یا یک کارناوال تفریحی با پتانسیل هنری؟ / جشنواره هنر در روستا را با بالا ترین محافل هنری چه خصوصی و چه دولتی و چه حقیقی و چه حقوقی تعریف و عنوان کردند که متاسفانه هیچ یک از این مراکز هنری...
جشنواره هنر در روستا در مسیر جهانی شدن

پس از برگزاری چندین دوره برگزاری موفق جشنواره هنر در روستا در استان های مختلف کشور که اخبار آن سابقا"از طریق پایگاه خبری شمال نیوز در اختیار علاقمندان قرار گرفته شده است با خبر شدیم پس از توضیحات دبیر این جشنواره در خصوص ابعاد هنر در روستا از طریق شبکه خبر و تدارک شبکه پرس تی وی برای مستند سازی وقایع این جشنواره،فردا همایش تخصصی پژوهشی با موضوع هنر،جامعه و جغرافیای روستا با حضور اساتید بنام هنرهای تجسمی در موزه امام علی(ع) در استان تهران به میزبانی هنرمندان دست اندرکار مازندرانی این جشنواره برگزار می گردد.
جلال الدین مشمولی دبیر این جشنواره دیدگاه خود را با عنوان نمودن چند سئوال ابتدایی اینگونه بیان داشته:
آیا هنر در روستا یک جشنواره است؟ آیا تا کنون نام جشنواره هنر در روستا را شنیده اید؟به نظر شما جشنواره هنر در روستا به چه می اندیشد و چه چیز را دنبال می کند.با توجه به اینکه فعالیت این گروه توسط هنرمندان مازندرانی بنیانگذاری گردیده چه میزان شناخت از این جشنواره در مازندران و در بین متولیان فرهنگی وجود دارد؟
جشنواره هنر در روستا چیست؟ یک حرکت است یا گردهمایی. یک جشنواره و یا یک کارناوال تفریحی با پتانسیل هنری؟ همیشه درگیر واژه های متعارف این جشنواره بودیم و هستیم. ولی واقعیت این است که هنر در روستا اصلا یک جشنواره نیست. جشنواره برنده دارد ، بازنده دارد، داوری و حمایت کنندگان مالی و جایزه های مشخص دارد. عنوان دارد. آغاز و پایان دارد و خیلی از شرایطی که می توان برای یک جشنواره مثال زد که هنر در روستا از آن مستثنا است.
در این جشنواره هیچ کس قهرمان نیست و همه در کنار هم قرار می گیرند. اعضای گروه هنری حجم سبز که شامل هنرمندان استان مازندران هستند،مجری این جشنواره اند، مسئله را با بالا ترین محافل هنری چه خصوصی و چه دولتی و چه حقیقی و چه حقوقی تعریف و عنوان کردند که متاسفانه هیچ یک از این مراکز هنری و همچنین هنرمندان نام آشنای کشور موافقت خود را با اجرای چنین جشنواره ای اعلام نکردند و برای آنها تا به امروز هم مبهم است که تعدادی هنرمند در روستاها به چه چیز می اندیشند و چه چیز را می خواهند بدست بیاورند.
در حقیقت برای آنها مشخص نبود که این گروه شهرستانی به دنبال چه می گردد و چه چیز باعث شده که تجربه های هنری خویش را خارج از نگارخانه ها، موزه ها و فضای آکادمیک دانشگاه بگردند. هر چند که خود این هنرمندان پرورش یافته این دانشگاه ها و مراکز آموزشی و دانشگاهی بودند. آیا این گروه به فکر کشف استعداد های نهفته در روستا است؟
آیا گروه در تعامل بین فرهنگ های نهفته بین روستاهای مختلف کشور گام بر می دارد؟ آیا این جشنواره در فکر ثبت سنت ها و باورهای فرهنگی و هنری در روستاهای فراموش شده است؟ آیا این گروه به دنبال مشارکت و همسو نمودن بین جامعه فرهیخته هنری و مردم عادی روستا است؟ آیا این گروه می خواهد سطح عمومی مردم را با توجه به حجمه حملات تبیلغات رسانه ای ، نگاه بصری شان بالا ببرد؟
راستی جشنواره هنر در روستا در طی این چند سال به دنبال چه چیز می گردد؟ چه چیز را جستجو می کند و دغدغه های یک سری هنرمند گمنام از این جشنواره که فارغ از اسم ها و نام های بلند و بزرگ در حرکت اند چه چیز را بیان می کند؟ جشنواره هنر در روستا خارج از نگارخانه ها و فضاهای رسمی و آکادمیک هنر شکل گرفته و تا به امروز نیز به همین روند در حرکت است و به نظر من چیزی که تا کنون به آن پرداخت نشده است وجوه های پنهان شده این جشنواره است که باید از چنین همایش هایی ( همایش هنر در روستا با موضوع هنر، جامعه و جغرافیای روستایی ) سر نخی برای هویت و معرفی آن پیدا کرد.
اینکه تعدادی هنرمند غریب و گمنام از سراسر کشور گرد هم جمع می شوند تا برنامه ها و فعالیت های هنری را در روستاها با مردم آن تقسیم کنند بیان گر چه چیز از این حرکت می باشد. آیا هنرمند در پی کشف حقیقت خود در زندگی خویش است و یا نه به دنبال برنامه های شاد و سرگرم کننده برای تعدادی از کودکان و نوجوان و مردمان روستاهای این کشور است.
چیزی که تا کنون نتوانسته ایم مانیفستی برای این جشنواره به صورت واحد بیان کنیم و همیشه در حاله ای از ابهام و ایهام در گردش بوده ایم همین سردرگمی انسان امروز بویژه هنرمند اش می باشد. هنرمند چه در آتلیه شخصی خود و چه در زمانی که در اجتماع خویش به صورت یک واحد از کل زندگی خویش را می جوید بیشتر از هر چیز میل به اندیشه ها و دغدغه های درونی خویش دارد که در این شرایط اجتمایی گسسته و پاره پاره شده نتوانسته مسیری مشخص برای خویش پیدا کند.
اهمیت جشنواره هنر در روستا نه به خاطر صرفا مخاطبان خویش بلکه به خاطر حضور هنرمندان اش می باشد که این چنین دست به ماجراجویی می زنند و به مکان های نامعلوم و حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور سفر می کنند. او به دنبال خویش است چرا که هویت و نشانه های انسانی خویش را در فضای متزلزل آکادمیک امروز با آن کرنش ها و آواز های دحولی اش نیافته است. او همیشه از بازی های پشت پرده دلالان هنری که فقط و فقط با بعضی از اسامی ها ( هنرمندان فاخر ) به نانی می رسد آزرده است.
چیزی که جشنواره هنر در روستا را متمایز می کند صرفا به خاطر مخاطبان ویژه اش یعنی مردم روستاها نیستند بلکه خود هنرمند است که فضایی جدید را برای ظهور اندیشه های اش دنبال می کند و از پی این رستن ها به این مکان پناه می برد و خود را با مردم روستا تقسیم می کند. هنرمند امروز میان جامعه ظاهرا مدرن و شهری و دغدغه های خویش گریزان است و خویشتن را به خاطر اندیشگی اش در فضای دو پهلوی جامعه ای که در آن زندگی می کند نمی یابد و در این فضای بهت زده نه راه پس دارد و نه راه پیش.
جشنواره هنر در روستا اگرچه به دلیل نوع مخاطب خویش در رسانه ها و محافل هنری شناخته شده است ولی تا کنون هنرمندانی که در طی این چند سال در برنامه های آن تلاش کردند را نادیده نمی گیرد. هنرمندانی که در جایی غریب تر از فضاهای هنری با آشتی کردن با مردم روستاها به دنبال دغدغه های فردی خویش اند و در این مجال سهمی را نیز با این مخاطبان قسمت می کند.
توضیح:در حال آماده کردن این مطلب با خبر شدیم از کشور مالزی دعوتنامه ای برای جشنواره هنر در روستا برای اجرای این برنامه در آن کشور ارسال شده است./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یه دوست 5 ارديبهشت 1390
دیگه فرقی نمی کنه که اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران به برنامه هنر در روستا کمک مالی و یا معنوی داشته باشه چرا که تا آنجا که من به خاطر دارم این گروه خود گردان با عشق و علاقه پیش رفته و خیلی خوشحالم که اینچنین موفقیت را طی می کند و از کمکی که حق آن است استفاده نکرده است.
سالهاست که اداره کل به خواب زمستانی رفته است
سالهاست
یک عکاس مازندرانی 5 ارديبهشت 1390
به نظر من این گروه خیلی هم موفق عمل نکرده
1. چون وزنه های سنگین فلزی رو سرشان بالا نبرده اند
2. قرارداد 400 میلیون تومانی در یک فصل بازی فوتبال ایران نبسته اند
3. روی دوشک کشتی یه خم و دوخم نگرفته اند
4. سکوی برای اول شدن نداشتند
5 . ...
این چه گروهی است که هیچ یک از عناوین را ندارد و فقط فرهنگ سازی می کند.
خبرنگار 5 ارديبهشت 1390
رویا.

خیال.

آرزو.

ایده.

نوآوری.

اجرا.

موفقیت.

این رودندیه که جلال مشمولی تو هنر در روستا طی کرده و الان باعث افتخار همه ماست.

کاش می تونستم تو اون روز بزرگ باشم . حس کنم که منم عضوی از این اتفاق هستم که...

به دوست و استاد خوبم جلال مشمولی تبریک میگم.
جلال الدین مشمولی 5 ارديبهشت 1390
بی پرده بگویم
تنها هستیم و این بزرگ ترین شرایطی است که گروه با آن دست و پنجه نرم می کند و همین می شود نا به اعتماد به قوه جوانی تلاشمان را ادامه دهیم. این موفقیت را به اعضای گروه هنری حجم سبز و جامعه فرهنگی و هنری مازندران تبریک می گویم
امید رفیعی 5 ارديبهشت 1390
من خیلی خوشحالم که جامعه رسانه همیشه پشتیبان این برنامه و گروه هنری حجم سبز بوده اند.
سید مهدی گل محمدی تولایی 14 ارديبهشت 1391
با توجه به اینکه بحث جهانی شدن جدی است استدعا می شود مطا لب جدید وکا ملتری ارائه گردد.متشکرم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.376 seconds.